100 aláírás gyűlt össze.
Címzett: Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára és Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere
Szüntessék meg a közúti erőszakot!
Tisztelt Államtitkár Úr!
Tisztelt Főpolgármester Úr!
Január 7-én reggel 2022 első halálos csapását mérte Budapest közlekedési rendszere. Az áldozat egy 37 éves nő volt, akit egy feltuningolt Mini Cooper S sportautóval ütött el egy férfi. [1] Felvetődhet, hogy miért szükséges Budapest belső városrészében, az I. kerületi Attila úton egy 240 km/h sebességet is elérni képes járművel közlekedni, de a reflektorfényt az egyéni hibák helyett elsősorban a rendszerre kell irányítanunk!
Kérjük Önöket, hogy kezdeményezzék a szükséges változtatásokat egy emberközpontú közlekedési rendszer kialakítására.
1. Kezdeményezzék a vonatkozó jogszabályok módosítását úgy, hogy az aktív közlekedési módok elsőbbséget élvezzenek. (Például a közlekedési szabálysértési eljárás bírságának megállapításánál a jármű tömegét és értékét is vegyék figyelembe.)
2. Kezdeményezzék, hogy Brüsszel, Graz, Párizs és számos más európai város mintájára Budapesten is 30 km/óra általános sebességkorlátozás kerüljön bevezetésre. [2]
3. Kezdeményezzék a főútvonalak mielőbbi forgalomcsillapítását (ezek egy részére, például a Kossuth Lajos utcáéra és a Rákóczi útéra már tervek is készültek). [3]
4. Alakítsanak ki összefüggő, kerülőktől mentes, gépjárműforgalomtól szeparált kerékpárforgalmi hálózatot. [4]
Példák sokasága bizonyítja már évek óta szerte a világon, hogy az ilyen jellegű intézkedések egy sokkal élhetőbb és gazdaságilag is versenyképesebb várost eredményeznek. [5]
Tisztelettel várjuk mielőbbi szíves válaszukat.
Tisztelt Főpolgármester Úr!
Január 7-én reggel 2022 első halálos csapását mérte Budapest közlekedési rendszere. Az áldozat egy 37 éves nő volt, akit egy feltuningolt Mini Cooper S sportautóval ütött el egy férfi. [1] Felvetődhet, hogy miért szükséges Budapest belső városrészében, az I. kerületi Attila úton egy 240 km/h sebességet is elérni képes járművel közlekedni, de a reflektorfényt az egyéni hibák helyett elsősorban a rendszerre kell irányítanunk!
Kérjük Önöket, hogy kezdeményezzék a szükséges változtatásokat egy emberközpontú közlekedési rendszer kialakítására.
1. Kezdeményezzék a vonatkozó jogszabályok módosítását úgy, hogy az aktív közlekedési módok elsőbbséget élvezzenek. (Például a közlekedési szabálysértési eljárás bírságának megállapításánál a jármű tömegét és értékét is vegyék figyelembe.)
2. Kezdeményezzék, hogy Brüsszel, Graz, Párizs és számos más európai város mintájára Budapesten is 30 km/óra általános sebességkorlátozás kerüljön bevezetésre. [2]
3. Kezdeményezzék a főútvonalak mielőbbi forgalomcsillapítását (ezek egy részére, például a Kossuth Lajos utcáéra és a Rákóczi útéra már tervek is készültek). [3]
4. Alakítsanak ki összefüggő, kerülőktől mentes, gépjárműforgalomtól szeparált kerékpárforgalmi hálózatot. [4]
Példák sokasága bizonyítja már évek óta szerte a világon, hogy az ilyen jellegű intézkedések egy sokkal élhetőbb és gazdaságilag is versenyképesebb várost eredményeznek. [5]
Tisztelettel várjuk mielőbbi szíves válaszukat.
Miért fontos?
Nem szeretnénk továbbra is állandó félelemben élni, hogy bármikor súlyos közlekedési balesetet szenvedünk mi vagy szeretteink.
A jelenlegi közlekedési rendszer eredménye Budapesten évi 50 halál és félezer súlyos sérülés. [6]
Ez egy olyan közlekedési rendszer, ahol a legfontosabb cél a gépjárművek gyorsasága, miközben a halálos és súlyos áldozatok elkerülése, valamint a környezetkímélő közlekedési módok elterjesztése háttérbe szorul.
Ez egy olyan közlekedési rendszer, amelynek áldozatai többnyire a közlekedés leggyengébb résztvevői: a gyalogosok és a kerékpárosok.
Ez egy olyan közlekedési rendszer, amely miatt a gyermekeinket már alig engedhetjük az utcákra, és a nagyszüleink idejében még teljesen normálisnak számító kerékpáros közlekedés fel sem merül a saját gyerekeink számára.
Ez egy olyan közlekedési rendszer, amelyben gyakran nem leli helyét a közösségi közlekedés (lásd az Attila úton délutánonként álló 5-ös buszok sorát)
Ez egy olyan közlekedési rendszer, amely képtelen biztonságos összefüggő kerékpárhálózatot kialakítani, hogy az vonzó alternatívát jelenthessen még a jelenleg autózóknak is.
Ez olyan közlekedési rendszer, amely lehetőséget ad 300 lóerős, akár két tonnás dzsipekkel is száguldani utcáinkon, miközben sok esetben szabálytalannak titulálja, ha gyalogosan szeretnénk keresztezni az utcát nagyobb kerülők nélkül (például az Attila úton).
Minél korábban alakítjuk át ezt a rendszert úgy, ahogy ez már számos más városban elkezdődött, annál egészségesebben, boldogabban élhetünk.
A kampányt támogató szervezetek:
Cargonomia
Kávézz a helyszínelővel
Közlekedő tömeg
Magyar Közlekedési Klub
Sétáló Budapest
Város és Mobilitás Intézet
Velo Budapest
[1] http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/utinfo/baleseti-hirek/kozlekedesi-balesetben-egy-ember-meghalt-az-attila-uton (A képen jól látható a John Cooper Works embléma, ami azt a sportcsomagot jelképezi, ami 898 ezer forintért 306 lóerőre emelheti a kisautót.)
[2] https://levegomunkacsoport.blog.hu/2021/10/05/jobb_az_elet_a_30_kilometer_oras_ovezetekben
[3] https://www.youtube.com/watch?v=QXqWbRq_dDQ&t=22s
[4] Mit ahogyan azt más városok is teszik, például Párizs: https://www.paris.fr/pages/paris-a-velo-225
[5] https://www.levego.hu/site/assets/files/2065/automentes_osszefoglalo_0.pdf
https://www.levego.hu/site/assets/files/2112/korommentesvarosok_0.pdf
[6] https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0045.html
A jelenlegi közlekedési rendszer eredménye Budapesten évi 50 halál és félezer súlyos sérülés. [6]
Ez egy olyan közlekedési rendszer, ahol a legfontosabb cél a gépjárművek gyorsasága, miközben a halálos és súlyos áldozatok elkerülése, valamint a környezetkímélő közlekedési módok elterjesztése háttérbe szorul.
Ez egy olyan közlekedési rendszer, amelynek áldozatai többnyire a közlekedés leggyengébb résztvevői: a gyalogosok és a kerékpárosok.
Ez egy olyan közlekedési rendszer, amely miatt a gyermekeinket már alig engedhetjük az utcákra, és a nagyszüleink idejében még teljesen normálisnak számító kerékpáros közlekedés fel sem merül a saját gyerekeink számára.
Ez egy olyan közlekedési rendszer, amelyben gyakran nem leli helyét a közösségi közlekedés (lásd az Attila úton délutánonként álló 5-ös buszok sorát)
Ez egy olyan közlekedési rendszer, amely képtelen biztonságos összefüggő kerékpárhálózatot kialakítani, hogy az vonzó alternatívát jelenthessen még a jelenleg autózóknak is.
Ez olyan közlekedési rendszer, amely lehetőséget ad 300 lóerős, akár két tonnás dzsipekkel is száguldani utcáinkon, miközben sok esetben szabálytalannak titulálja, ha gyalogosan szeretnénk keresztezni az utcát nagyobb kerülők nélkül (például az Attila úton).
Minél korábban alakítjuk át ezt a rendszert úgy, ahogy ez már számos más városban elkezdődött, annál egészségesebben, boldogabban élhetünk.
A kampányt támogató szervezetek:
Cargonomia
Kávézz a helyszínelővel
Közlekedő tömeg
Magyar Közlekedési Klub
Sétáló Budapest
Város és Mobilitás Intézet
Velo Budapest
[1] http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/utinfo/baleseti-hirek/kozlekedesi-balesetben-egy-ember-meghalt-az-attila-uton (A képen jól látható a John Cooper Works embléma, ami azt a sportcsomagot jelképezi, ami 898 ezer forintért 306 lóerőre emelheti a kisautót.)
[2] https://levegomunkacsoport.blog.hu/2021/10/05/jobb_az_elet_a_30_kilometer_oras_ovezetekben
[3] https://www.youtube.com/watch?v=QXqWbRq_dDQ&t=22s
[4] Mit ahogyan azt más városok is teszik, például Párizs: https://www.paris.fr/pages/paris-a-velo-225
[5] https://www.levego.hu/site/assets/files/2065/automentes_osszefoglalo_0.pdf
https://www.levego.hu/site/assets/files/2112/korommentesvarosok_0.pdf
[6] https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0045.html