Tippek, jó tanácsok egy sikeres kampányhoz
Ezen az oldalon összeszedtünk néhány tippet, hasznos tanácsot, amik segíthetik egy sikeres kampány megvalósítását:
Petíció indítása
Petíció terjesztése, aláírások gyűjtése
Az aláírók tájékoztatása, bevonása a kampányba
Aláírások átadása, eljuttatása a döntéshozóknak
Mit tegyek, ha a megszólított döntéshozó, címzett nem reagál
Petíció indítása
Néhány kattintással kezdeményezhetsz petíciót:
→ Írd be a petíció szövegét és azt a személyt, szervezetet, akit meg akarsz szólítani (címzett)
→ Ellenőrizd a szöveget, szerkeszd, ha szükséges
→ Ha minden rendben, kattints a petíció indítása gombra
A petíciód hamarosan megjelenik, kezdheted az ügy hirdetését, megosztását!
Néhány hasznos tanács a petíció szerkesztéséhez:
A petíció címe legyen rövid, közérthető, foglalja össze a kezdeményezés célját. Ne feledd, ez az a néhány szó, amit az aláírók először látni fognak.
A címzett az a személy, akinek hatalmában állhat változtatni. Tehát az a döntéshozó (pl. parlamenti képviselő, miniszter, polgármester, cégvezető stb.), akit kampányodban felszólítasz arra, hogy érdemben foglalkozzon az ügyeddel. Lehetőleg egy (esetleg néhány) konkrét személyt szólíts meg. Ha ehelyett azt írod, hogy Magyarország Kormánya, Kiskunhalasi Önkormányzat stb. akkor senki nem fogja felelősségének tekinteni az érdemi reakciót.
A ‘célod’ leírja azt, amit el szeretnél érni. A célt egy rövid levél formájában érdemes megfogalmazni, amit a címzettnek küldesz, illetve küldenek a petíció aláírói. Például: ‘Tisztelt xy polgármester! Hozza nyilvánosságra a város adókból származó 2017. évi bevételeit!’ Minél konkrétabb a kérésed, annál jobb!
Írj egy rövid magyarázatot arról, hogy miért fontos az általad megjelölt téma. Itt érdemes néhány érvet felhozni, a problémával foglalkozó cikkeket, tanulmányokat, linkeket felsorolni. Azt is írd le röviden, hogy neked személyesen miért fontos az ügy. Mintha egy barátodnak, családtagodnak magyaráznád el.
Ezen felül hasznos egy képet is csatolni a petícióhoz. Ha például a Facebookon is megosztod vagy a sajtónak elküldöd a petíciódat, ez nagyban növelheti a kezdeményezésed sikerességét. A legegyszerűbb, ha saját magad által készített fotót használsz. Ha más fotót használsz, nagyon ügyelj arra, hogy ingyenesen felhasználható képet csatolj, vagyis olyat, ami nem áll szerzői jogi védelem alatt (copyright)!
Petíció terjesztése, aláírások gyűjtése
Amint a petíciód aktívvá válik, kezdheted az aláírásgyűjtést! Ne feledd, egy kisebb helyi ügyben akár néhány száz aláírás, elküldött e-mail is elég lehet ahhoz, hogy figyelmet keltsen.
Íme néhány tipp arra, hogyan terjeszd a kampányod:
→ A petíció linkjével azonnal küldj e-mailt barátaidnak, ismerőseidnek, családtagjaidnak, melyben arra kéred őket, hogy ők is osszák meg petíciódat. Ne légy szégyenlős, maximum néhányan nem teszik meg, de ezért haragudni nem fognak rád. Meg is lepődsz majd, milyen sok embernek fontos lehet az ügyed!
→ A megosztásban segítségedre lehet a Facebook is. Kérj meg minél több embert, hogy ossza meg petíciódat, minden ismerősöd megosztása fejenként átlagban 100 emberhez juttathatja el az üzenetet!
→ Arra is megkérheted ismerőseidet, hogy miután aláírták, osszák meg olyan csoportjaikban, levelezőlistáikon, amiket valamiért érdekelheti a téma (szakmai fórumok, területi csoportok stb.).
→ Posztolj rendszeresen friss híreket a Facebookon vagy küldj e-mailt tagjaidnak a SzabadaHang oldalán keresztül. Cikkek, tanulmányok, videók, események, bármi érhet posztot vagy levéltémát, ami valamilyen formában kapcsolódik a kampányodhoz.
→ Érdemes megosztani a kampányodat a Twitteren is! 140 karakterben dióhéjban összefoglalhatod az ügyedet. Az a tapasztalat, hogy gyakran a legrövidebb leírás a leghatékonyabb! Rakj hashtageket (#) azon szavak elé, amelyek valahogy kapcsolódnak a témádhoz.
→ Amennyiben van személyes levelezőfiókod, vagy a petíciód éppen a munkádhoz kapcsolódik, segíthet, ha egy linket teszel be egy rövid felhívó szöveggel az email-aláírásod végére.
Ha már összegyűlt néhány aláírás, akkor küldj e-mailt az aláíróidnak, azaz támogatóidnak, amiben arra kéred őket, hogy osszák tovább a petíciódat. A SzabadaHang fiókodban találhatsz sablon e-maileket ehhez, de a legjobb, ha saját szavaiddal fogalmazod meg a kérésedet.
Keresd azokat a blogokat, fórumokat, híroldalakat, amik a témáddal kapcsolatos ügyekről írnak, és másold be petíciód linkjét egy hozzászólásban, egy rövid kiegészítő szöveggel együtt.
Keresd azokat a kezdeményezéseket, szervezeteket, amik a tiédhez hasonló témákkal, ügyekkel foglalkoznak. Kérd meg őket, hogy honlapjukon, Facebook oldalukon, hírleveleikben, sajtómegjelenéseikben hirdessék a Te petíciódat!
Az aláírók tájékoztatása, bevonása a kampányba
Küldj rendszeresen e-maileket, friss híreket az aláíróknak! Bármilyen apró fejlemény, hír is legyen, nagyon fontos, hogy kövesd a témádat és tegyél a változásért. Küldhetsz például arról, hogy már 4235 aláírásnál tart a petíciód, közel a kitűzött cél, az ötezer. Vagy épp arról, hogy valamelyik újságban, internetes híroldalon megjelent a petíciód. Esetleg arról, ha egy politikus, döntéshozó mondott valamit a témáddal kapcsolatban. Továbbá ha valamilyen akciót, ‘offline’ megjelenést tervezel, meghívhatod kampányod támogatóit. A SzabadaHang fiókodon keresztül közvetlen küldhetsz e-mailt az összes aláírónak. Vannak erre a célra készült sablon e-mailek, amiket használhatsz, módosíthatsz.
Csapatban sokkal jobb, hatékonyabb dolgozni, gondolkozni, mint egyedül. Hívd meg aláíróidat egy tervező találkozóra, ahol közösen kialakítjátok a stratégiát, kitaláljátok, hogy mi legyen a következő lépés. Az ilyen találkozókon remek ötletek születnek, olyanok, amikre talán egyikünk sem gondolt még! A munka mellett pedig jó eséllyel barátságok, kapcsolatok is születnek. A legjobb a személyes találkozás, de ha valaki szeretne segíteni, ám az ország másik pontján lakik, akkor online is lehet találkozót szervezni Skype-on vagy bármilyen hasonló online felületen keresztül.
Aláírások átadása, eljuttatása a döntéshozóknak
Ha azt gondolod, hogy a petíciód olyan mennyiségű támogató aláírást ért el, amit már érdemes személyesen is átadni egy döntéshozónak, akkor cselekedj! Egyeztess időpontot a megszólított döntéshozóval, és add át neki az aláírásokat kinyomtatva. Az aláírók listáját és irányítószámát tartalmazó dokumentumot le tudod tölteni a fiókodon keresztül. Akkor is érdemes cselekedni, ha az ügyedet érintő témában valamilyen döntés fog születni. Egy ilyen átadó eseményre meg tudod hívni az összes támogatódat, akik közül biztosan jó páran el fognak jönni.
Nem egyszerű manapság egy döntéshozóval találkozni, de vannak olyan fórumok, ahol biztosan el tudod érni őket. Légy résen, és nyugodtan keresd az aHang csapatát is, ha segítségre van szükséged.
Érdemes egy ilyen eseményt minél látványosabbra tervezni. Készítsetek transzparenseket, jelenítsétek meg az aláírásokat valamilyen kreatív formában. Mindig gondolkozz azon, hogy egy fotón, hogy mutatna az akciód. Sokat számít a nyomásgyakorlásban, ha a sajtó egy jó képpel illusztrálva közli az eseményt!
Küldj meghívót a sajtónak is! Keresd azokat a médiumokat, akik helyben dolgoznak, illetve országos sajtótermékeket is. Küldd el a lehető legtöbbnek az eseményed meghívóját. Ha már jelen van néhány riporter, az nagyban növeli az esélyét annak, hogy az adott döntéshozó komolyan vegyen, nyilatkozzon, esetleg ígérjen valamit az ügyedben. Ezen felül pedig egy tudósítás az akciódról szintén nagyon megnövelheti az aláírók számát!
Készíts sajtóközleményt! Az esemény előtt nem sokkal küldj ki egy levelet a sajtó képviselőinek, melyben röviden összefoglalod kampányod lényegét és az eseményed részleteit (helyszín, időpont stb.). Adj meg egy telefonszámot (a sajátodat vagy egy társadét), akit kereshet a sajtó, ha bármi kérdése van.
Készíts te is fotót, videót a petíciók, levelek átadásáról. Ezeket később feltöltheted egy képgalériába, és elküldheted a támogatóidnak is.
Ha személyesen nem tudod átadni az aláírásokat, még mindig elküldheted őket e-mailen egy dokumentumban. Ha összegyűlt pl. 3 ezer aláírásod, amit elküldesz egy helyi polgármesternek vagy cégvezetőnek, és nem kapsz semmilyen választ, akkor keresd őket telefonon! Jegyezd fel magadnak, hogy mit válaszoltak, miért nem méltatnak válaszra! S ha egy mód van rá, ragadd meg a lehetőséget, hogy személyesen is szembesítsd őket ezzel a ténnyel.
Mit tegyek, ha a megszólított döntéshozó, címzett nem reagál?
Sajnos előfordulhat, hogy nem válaszolnak. Ez idegesítő lehet, elveheti az ember kedvét. Ne add fel! Keresd a médiát, küldj nekik levelet arról, hogy xy döntéshozónak elküldtél x ezer aláírást, levelet, kerested telefonon, e-mail-en stb. de válaszra se méltat. Mozgósítsd petíciód aláíróit, ha kell, menj az érintett személy hivatala, székhelye elé, szervezz oda megmozdulást, és hívd oda a médiát is. A gyülekezés joga mindenkit, téged is megillet. Ha ezzel kapcsolatban bármilyen segítségre van szükséged, keress minket nyugodtan, illetve tájékozódj az alábbi linkeken:
https://tasz.hu/gyulekezesi-jogi-1x1
https://tasz.hu/gyulekezes-bejelentese-formalevel
Pontosan micsoda a petíció? Nézd meg a rövid prezinket!
https://www.canva.com/design/DAEXIVYt2hY/SkWPwmFthjw2im_3lmNxvQ/view