10,000 aláírás gyűlt össze.
Címzett: Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős államtitkára
Legyen újra önálló tantárgy a művészettörténet
A 2020-as Nemzeti Alaptanterv szerint 2024-től már választható tárgyként sem lesz elérhető a művészettörténet mint önálló tárgy, érettségizni pedig a gimnáziumokban és szakgimnáziumokban sem lehet majd belőle. A Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Tudományos Bizottsága elfogadhatatlannak, átgondolatlannak, rövid és hosszú távon egyaránt rendkívül ártalmasnak tartja a döntést, amely a képző-, ipar- és építőművészet több ezer éves múltjáról és kortárs alkotásairól úgy véli, hogy az nem szerves része az általános műveltségnek.
A Tudományos Bizottság már a NAT 2018-as átalakítása kapcsán is kritikát fogalmazott meg, azonban nem vették azt figyelembe.
Az MTA Művészettörténeti Tudományos Bizottságának kérésével egyetértve mi mint a petíció aláírói követeljük a felelős döntéshozóktól, hogy tegyék lehetővé ismét a művészettörténet tárgy választásának lehetőségét a gimnáziumokban, és állítsák vissza a lehetőségét a művészettörténetből való érettségi vizsgának.
A Tudományos Bizottság már a NAT 2018-as átalakítása kapcsán is kritikát fogalmazott meg, azonban nem vették azt figyelembe.
Az MTA Művészettörténeti Tudományos Bizottságának kérésével egyetértve mi mint a petíció aláírói követeljük a felelős döntéshozóktól, hogy tegyék lehetővé ismét a művészettörténet tárgy választásának lehetőségét a gimnáziumokban, és állítsák vissza a lehetőségét a művészettörténetből való érettségi vizsgának.
Miért fontos?
A művészettörténet, a film- és médiaismeret, a vizuális kultúra története, kortárs gyakorlata és elmélete teljességgel kívül kerül a gimnáziumi ismeretanyagon. Mindez pedig óriási problémákat fog okozni már rövid távon is.
Ahogy az MTA Művészettörténeti Tudományos Bizottsága fogalmaz, a művészetek történetének ismerete más tudományágak, úgymint a történelem, a régészet, a filozófia, a szociológia vagy a pszichológia gyakorlását is elősegíti, mert a tárgy hiányában ezek a tudományterületek sem érthetők meg vagy tanulhatók, illetve gyakorolhatók a maguk teljességében. A tárgy oktatásának hiánya a tudományágak közti átjárhatóságot szűkíti, nehezíti az interdiszciplináris gondolkodásmódot.
Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Tudományos Bizottságának közleménye: https://mta.hu/ii-osztaly/tiltakozas-a-muveszettortenet-targy-megszuntetese-ellen-a-gimnaziumi-alaptantervben-113437?mibextid=xfxF2i
Ahogy az MTA Művészettörténeti Tudományos Bizottsága fogalmaz, a művészetek történetének ismerete más tudományágak, úgymint a történelem, a régészet, a filozófia, a szociológia vagy a pszichológia gyakorlását is elősegíti, mert a tárgy hiányában ezek a tudományterületek sem érthetők meg vagy tanulhatók, illetve gyakorolhatók a maguk teljességében. A tárgy oktatásának hiánya a tudományágak közti átjárhatóságot szűkíti, nehezíti az interdiszciplináris gondolkodásmódot.
Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Tudományos Bizottságának közleménye: https://mta.hu/ii-osztaly/tiltakozas-a-muveszettortenet-targy-megszuntetese-ellen-a-gimnaziumi-alaptantervben-113437?mibextid=xfxF2i