1,000 aláírás gyűlt össze.
Címzett: Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere
Csökkentsék a budapestiek terheit a fővárosi útdíj bevezetésével!
Tisztelt Karácsony Gergely Főpolgármester Úr!
Arra kérjük, készíttessen olyan megvalósíthatósági tanulmányt egy kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetéséről Budapesten. A tanulmány arra is terjedjen ki, miként lehet az útdíjból keletkező bevételeket a rászorulók segélyezésére és a környezetbarát közlekedés támogatására fordítani!
Óriási károkat okoz a budapestieknek a hatalmas gépjármű-közlekedés. Csak a dugók miatt évente több mint 300 milliárd forint a veszteség [1]. A gépjárművek okozta összes környezeti és egészségügyi kár pedig meghaladja az évi 1000 milliárd forintot [2].
Budapesten csak a rossz levegő miatt (aminek egyik fő okozói a gépjárművek) évente mintegy 2500 idő előtti halálozás és kétszázezer megbetegedés történik, számtalan szív- és keringési elégtelenség, az asztma és a tüdőrák írható a számlájára.
Egy jól előkészített városi útdíj bevezetésével mindezek a költségek jelentősen csökkennek. Meggondoltabb lesz az autóhasználat, a dugók gyakorlatilag megszűnnek, egészségesebbé, élhetőbbé válik a városunk.
A személygépkocsik után beszedett városi útdíjból származó bevételt célszerű részben szociális támogatásként visszajuttatni a rászorulóknak, részben pedig a közforgalmú közlekedés, a kerékpározás, a gyaloglás és egyéb környezetkímélő közlekedési módok feltételeinek javítására fordítani.
A fővárosi útdíjat hasonló módon lehetne megvalósítani, mint a Magyarországon a tehergépkocsikra már több mint 7100 kilométeren kivetett elektronikus úthasználati díjat, amelynek nagysága négy tényezőtől függ: a megtett út hosszától, a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól, a jármű tengelyterhelésétől és az adott útvonaltól. A városi útdíj esetén ez kiegészülne még egy tényezővel: az időponttal (például éjszaka kevesebbet kellene fizetni, mint csúcsidőben).
Tisztelt Főpolgármester Úr!
A kormány már 2020 januárjában kinyilvánította [3], hogy „a Fővárosi Önkormányzatnak kell meghatároznia, hogy kíván-e útdíjfizetést alkalmazni az útjain vagy nem, illetve, ha igen, azt milyen rendszerben tervezi. Amennyiben a Fővárosi Önkormányzat ilyen szándékkal él, és ehhez a szabályszerű alkalmazás érdekében állami jogszabályalkotási intézkedés is szükséges, továbbá ezt a Főváros a kormányzati szerveknek hivatalosan jelzi, abban az esetben a jogszabály-előkészítési és kapcsolódó egyeztetések megkezdésére rendelkezésre állunk, illetve szakmai és stratégia támogatásunkat, közreműködésünket biztosítjuk.”
A fentiekre alapozva kérjük, hogy a Fővárosi Önkormányzat éljen a kormány által biztosított lehetőséggel! Ennek a legelső feltétele pedig az említett tanulmány mielőbbi elkészítése és annak nyilvános vitára bocsátása.
A kérésünket részletesen alátámasztó javaslatát [4] a Levegő Munkacsoport már többször eljuttatta a Fővárosi Önkormányzat részére.
Mielőbbi szíves válaszát várva,
tisztelettel:
[1] https://index.hu/belfold/2020/01/22/vitezy_bfk_bkk_mav_kozlekedes/
[2] https://www.levego.hu/hirek/budapest-is-a-legszennyezettseg-miatt-leginkabb-karosult-europai-varosok-kozott-evi-1200-milliard-forint-kar/
[3] http://levego.hu/sites/default/files/Lukacs_Andras_Levego_Munkacsoport_A_fovarosi_utdij_bev.pdf
[4] https://www.levego.hu/sites/default/files/dugodij-javaslat-lmcs.pdf
Arra kérjük, készíttessen olyan megvalósíthatósági tanulmányt egy kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetéséről Budapesten. A tanulmány arra is terjedjen ki, miként lehet az útdíjból keletkező bevételeket a rászorulók segélyezésére és a környezetbarát közlekedés támogatására fordítani!
Óriási károkat okoz a budapestieknek a hatalmas gépjármű-közlekedés. Csak a dugók miatt évente több mint 300 milliárd forint a veszteség [1]. A gépjárművek okozta összes környezeti és egészségügyi kár pedig meghaladja az évi 1000 milliárd forintot [2].
Budapesten csak a rossz levegő miatt (aminek egyik fő okozói a gépjárművek) évente mintegy 2500 idő előtti halálozás és kétszázezer megbetegedés történik, számtalan szív- és keringési elégtelenség, az asztma és a tüdőrák írható a számlájára.
Egy jól előkészített városi útdíj bevezetésével mindezek a költségek jelentősen csökkennek. Meggondoltabb lesz az autóhasználat, a dugók gyakorlatilag megszűnnek, egészségesebbé, élhetőbbé válik a városunk.
A személygépkocsik után beszedett városi útdíjból származó bevételt célszerű részben szociális támogatásként visszajuttatni a rászorulóknak, részben pedig a közforgalmú közlekedés, a kerékpározás, a gyaloglás és egyéb környezetkímélő közlekedési módok feltételeinek javítására fordítani.
A fővárosi útdíjat hasonló módon lehetne megvalósítani, mint a Magyarországon a tehergépkocsikra már több mint 7100 kilométeren kivetett elektronikus úthasználati díjat, amelynek nagysága négy tényezőtől függ: a megtett út hosszától, a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól, a jármű tengelyterhelésétől és az adott útvonaltól. A városi útdíj esetén ez kiegészülne még egy tényezővel: az időponttal (például éjszaka kevesebbet kellene fizetni, mint csúcsidőben).
Tisztelt Főpolgármester Úr!
A kormány már 2020 januárjában kinyilvánította [3], hogy „a Fővárosi Önkormányzatnak kell meghatároznia, hogy kíván-e útdíjfizetést alkalmazni az útjain vagy nem, illetve, ha igen, azt milyen rendszerben tervezi. Amennyiben a Fővárosi Önkormányzat ilyen szándékkal él, és ehhez a szabályszerű alkalmazás érdekében állami jogszabályalkotási intézkedés is szükséges, továbbá ezt a Főváros a kormányzati szerveknek hivatalosan jelzi, abban az esetben a jogszabály-előkészítési és kapcsolódó egyeztetések megkezdésére rendelkezésre állunk, illetve szakmai és stratégia támogatásunkat, közreműködésünket biztosítjuk.”
A fentiekre alapozva kérjük, hogy a Fővárosi Önkormányzat éljen a kormány által biztosított lehetőséggel! Ennek a legelső feltétele pedig az említett tanulmány mielőbbi elkészítése és annak nyilvános vitára bocsátása.
A kérésünket részletesen alátámasztó javaslatát [4] a Levegő Munkacsoport már többször eljuttatta a Fővárosi Önkormányzat részére.
Mielőbbi szíves válaszát várva,
tisztelettel:
[1] https://index.hu/belfold/2020/01/22/vitezy_bfk_bkk_mav_kozlekedes/
[2] https://www.levego.hu/hirek/budapest-is-a-legszennyezettseg-miatt-leginkabb-karosult-europai-varosok-kozott-evi-1200-milliard-forint-kar/
[3] http://levego.hu/sites/default/files/Lukacs_Andras_Levego_Munkacsoport_A_fovarosi_utdij_bev.pdf
[4] https://www.levego.hu/sites/default/files/dugodij-javaslat-lmcs.pdf
Miért fontos?
Kilométer- és szennyezésarányos fővárosi útdíjjal jól befolyásolható a gépkocsiforgalom. Megelőzhetők a dugók és (nagyrészt ennek köszönhetően) évi többszáz milliárd forintot kitevő veszteségtől mentesülhetnek a budapestiek. Élhetőbbé, egészségesebbé válhat a városunk. Az útdíjból származó, évi néhány tízmilliárd forint bevételt pedig vissza lehetne juttatni a rászorulóknak részének, illetve környezetkímélőbb közlekedésre lehetne fordítani.
Technikai akadálya nincs az útdíj bevezetésének, az a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. már meglévő rendszerére épülhet.
A témával kapcsolatos gyakori kérdésekre adott válaszok itt olvashatók:
https://www.levego.hu/egyeb/gyakori-kerdesek/
A kampány alhonlapja:
https://www.levego.hu/kampanyok/utdijat-budapestre/
Facebook oldala:
https://www.facebook.com/%C3%9Atd%C3%ADjat-Budapestre-108548831444543
Technikai akadálya nincs az útdíj bevezetésének, az a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. már meglévő rendszerére épülhet.
A témával kapcsolatos gyakori kérdésekre adott válaszok itt olvashatók:
https://www.levego.hu/egyeb/gyakori-kerdesek/
A kampány alhonlapja:
https://www.levego.hu/kampanyok/utdijat-budapestre/
Facebook oldala:
https://www.facebook.com/%C3%9Atd%C3%ADjat-Budapestre-108548831444543
Hogyan lesz kézbesítve
Emailben elküldjük, esetleg személyesen is átadjuk.