1,000 aláírás gyűlt össze.
Címzett: Orbán Viktor miniszterelnök
Állítsák vissza a parkolásidíj-fizetést!
Az ingyenes parkolás hatalmas veszteségeket okoz a lakosságnak és a vállalkozásoknak és egyaránt.
Amint azt már idén tavasszal is tapasztalhattuk, az ingyenes parkolás lehetősége sokakat felbátorít arra, hogy autóval menjenek a városok belső részeibe. Ez már akkor is súlyos problémákat okozott Budapesten (1) és számos vidéki városban (2), így többek között Miskolcon, Pécsett, Szegeden, Szombathelyen és Tatabányán is.
Az ingyenes parkolás következtében már tavasszal is sok utcában jelentősen megnőtt a – parkolóhelyet kereső – forgalom, dugókat és nagyobb levegőszennyezettséget idézve elő. Csak Budapesten az elmúlt 15 évben kétszeresére nőtt az asztmás gyermekek száma, és évente több mint kétezren halnak meg idő előtt a szennyezett levegő miatt. A magyar betegszervezetek által támogatott friss tanulmány (3) pedig ismét rávilágított a súlyos gazdasági következményekre: évente mintegy 3300 millió eurót, a Budapesten megtermelt GDP 6,2 százalékának megfelelő összegű veszteséget (4) okoz a főváros lakosainak a szennyezett levegő . Most, a járvány második hulláma során különösen fontos lenne, hogy tiszta legyen a levegő, hiszen a szennyezett levegőnek való kitettség súlyosbítja a koronavírus-megbetegedéseket. (5)
Amint azt már idén tavasszal is tapasztalhattuk, az ingyenes parkolás lehetősége sokakat felbátorít arra, hogy autóval menjenek a városok belső részeibe. Ez már akkor is súlyos problémákat okozott Budapesten (1) és számos vidéki városban (2), így többek között Miskolcon, Pécsett, Szegeden, Szombathelyen és Tatabányán is.
Az ingyenes parkolás következtében már tavasszal is sok utcában jelentősen megnőtt a – parkolóhelyet kereső – forgalom, dugókat és nagyobb levegőszennyezettséget idézve elő. Csak Budapesten az elmúlt 15 évben kétszeresére nőtt az asztmás gyermekek száma, és évente több mint kétezren halnak meg idő előtt a szennyezett levegő miatt. A magyar betegszervezetek által támogatott friss tanulmány (3) pedig ismét rávilágított a súlyos gazdasági következményekre: évente mintegy 3300 millió eurót, a Budapesten megtermelt GDP 6,2 százalékának megfelelő összegű veszteséget (4) okoz a főváros lakosainak a szennyezett levegő . Most, a járvány második hulláma során különösen fontos lenne, hogy tiszta legyen a levegő, hiszen a szennyezett levegőnek való kitettség súlyosbítja a koronavírus-megbetegedéseket. (5)
Miért fontos?
Az ingyenesség hatására számos területen oly mértékben megnőtt a szabálytalan parkolások száma, hogy azt a közterület-felügyelet már képtelen volt kezelni. Egy-egy szabálytalanul parkoló autó pedig gyakran emberek százainak a közlekedését nehezíti: a többi autósét, a közösségi közlekedéssel utazókét, a kerékpárosokét, a gyalogosokét (különösen a babakocsival vagy kerekesszékkel járókét). Sok esetben a zöldfelületeket is károsították a szabálytalanul parkolók.
A parkolási díjfizetés felfüggesztése a helyi lakosságnak egyéb komoly gondokat is okozott, gyakran már a saját autóik parkolására sem maradt helyük.
Az előző évhez képest idén csaknem megduplázódott a csomagszállítás, ami rendkívül előnyös a járvány lassítása szempontjából. Az ingyenes parkolás bevezetését követően azonban a csomagszállítók szabályos parkolása immár ritka kivétellé vált, ami esetenként komoly baleseti kockázatot is teremtett. A kialakult helyzet komoly időveszteséggel is járt a csomagszállítók részére, ami azt is jelentette, hogy több járműre volt szükség, ami tovább növelte a parkolási gondokat és a torlódásokat. Mindez egyúttal a szállítók költségeit is növelte, amit kénytelenek voltak áthárítani a lakosságra.
A tavaszi időszakban azt is lehetett tapasztalni, hogy sok olyan személy is kihasználta a díjmentes parkolás nyújtotta lehetőséget arra, hogy a városközpontba jöjjön az autójával, akinek erre nem volt feltétlenül szüksége. Ez pedig tovább fokozta a járványveszélyt.
Ugyanakkor rendelkezésre állnak megfelelő alternatívák. A bevezetett óvintézkedéseknek köszönhetően (maszk használata, sofőrök elkülönítése, rendszeres fertőtlenítés) a jelenleginél többen használhatnák a közösségi közlekedést a járványveszély fokozódása nélkül. A kerékpározás feltételei is javultak, és így egyre többen használják ezt a környezetbarát közlekedési módot.
Az ingyenes parkolás hátrányaira már több szervezet, szakértő felhívta a kormányzat figyelmét, így például a Közlekedő Tömeg (6), a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (7).
Tisztelt Miniszterelnök Úr! Kérjük, hogy vonja le a tavasszal bevezetett ingyenes parkolási időszak tapasztalatait, hallgasson a szakértőkre, és haladéktalanul törölje el a parkolási díjfizetés felfüggesztésére vonatkozó rendelkezést.
---------
Források:
(1) https://www.levego.hu/hirek/2020/05/tul-sokba-kerul-az-ingyenes-parkolas/
(2) https://www.vezess.hu/magazin/2020/05/26/visszakerik-a-videki-varosok-a-fizetos-parkolast/
(3) https://www.bemosz.hu/
(4) https://cleanair4health.eu/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/az-eurpai-vrosok-lgszennyezsnek-egszsggyi-kltsgei-s-a-kzlekedssel-val-kapcsolat-epha-summary-hu.pdf
(5) https://www.levego.hu/kampanyok/koronavirus-es-legszennyezes/
(6) https://www.kozlekedotomeg.hu/budapest/ingyenes-parkolas-nem-segiti-a-jarvany-elleni-vedekezest-ellenben-uj-problemakat-okoz/
(7) https://index.hu/belfold/2020/11/04/budapest_ingyenes_parkolas/
A parkolási díjfizetés felfüggesztése a helyi lakosságnak egyéb komoly gondokat is okozott, gyakran már a saját autóik parkolására sem maradt helyük.
Az előző évhez képest idén csaknem megduplázódott a csomagszállítás, ami rendkívül előnyös a járvány lassítása szempontjából. Az ingyenes parkolás bevezetését követően azonban a csomagszállítók szabályos parkolása immár ritka kivétellé vált, ami esetenként komoly baleseti kockázatot is teremtett. A kialakult helyzet komoly időveszteséggel is járt a csomagszállítók részére, ami azt is jelentette, hogy több járműre volt szükség, ami tovább növelte a parkolási gondokat és a torlódásokat. Mindez egyúttal a szállítók költségeit is növelte, amit kénytelenek voltak áthárítani a lakosságra.
A tavaszi időszakban azt is lehetett tapasztalni, hogy sok olyan személy is kihasználta a díjmentes parkolás nyújtotta lehetőséget arra, hogy a városközpontba jöjjön az autójával, akinek erre nem volt feltétlenül szüksége. Ez pedig tovább fokozta a járványveszélyt.
Ugyanakkor rendelkezésre állnak megfelelő alternatívák. A bevezetett óvintézkedéseknek köszönhetően (maszk használata, sofőrök elkülönítése, rendszeres fertőtlenítés) a jelenleginél többen használhatnák a közösségi közlekedést a járványveszély fokozódása nélkül. A kerékpározás feltételei is javultak, és így egyre többen használják ezt a környezetbarát közlekedési módot.
Az ingyenes parkolás hátrányaira már több szervezet, szakértő felhívta a kormányzat figyelmét, így például a Közlekedő Tömeg (6), a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (7).
Tisztelt Miniszterelnök Úr! Kérjük, hogy vonja le a tavasszal bevezetett ingyenes parkolási időszak tapasztalatait, hallgasson a szakértőkre, és haladéktalanul törölje el a parkolási díjfizetés felfüggesztésére vonatkozó rendelkezést.
---------
Források:
(1) https://www.levego.hu/hirek/2020/05/tul-sokba-kerul-az-ingyenes-parkolas/
(2) https://www.vezess.hu/magazin/2020/05/26/visszakerik-a-videki-varosok-a-fizetos-parkolast/
(3) https://www.bemosz.hu/
(4) https://cleanair4health.eu/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/az-eurpai-vrosok-lgszennyezsnek-egszsggyi-kltsgei-s-a-kzlekedssel-val-kapcsolat-epha-summary-hu.pdf
(5) https://www.levego.hu/kampanyok/koronavirus-es-legszennyezes/
(6) https://www.kozlekedotomeg.hu/budapest/ingyenes-parkolas-nem-segiti-a-jarvany-elleni-vedekezest-ellenben-uj-problemakat-okoz/
(7) https://index.hu/belfold/2020/11/04/budapest_ingyenes_parkolas/