1,000 aláírás gyűlt össze.
Címzett: Lázár János építési és közlekedési miniszter
M8 - nekünk nem nyolc. Nem térkép e táj!
Az M8-as autópálya Szabadszállás és Lajosmizse közti nyomvonal terveinek felülvizsgálata és módosítása.
Az M8-as jelenlegi tervezett nyomvonala a fenti szakaszon számos nemzeti, országos szinten védett természeti és kulturális értéket pusztító beruházás, katasztrofális mértékben rontja a természeti és kulturális értékeinket az amúgy is hátrányos helyzetű Bács-Kiskun megyében.
A Dunavecsei hídtól számos nyomvonalterv volt kelet felé az elmúlt kb. 15 évben. Mindegyik a kiskunsági pusztai tájképet, természeti és kulturális értékeket jelentős mértékben pusztító változat. Egyedül az lehetett volna elfogadható, ha a Dunaföldvárt Kecskeméttel összekötő 52-es úttal párhuzamosan, azt kiváltva (de meghagyva ingyenes és szükség esetén kisegítő útként) épülne meg az M8. Maga az 52-es is kettévág csodálatos nemzeti parki területeket, viszont így az 52-es es mellette az új M8-as felett több helyen készülhetett volna vadátjáró, megoldva a több évtizedes kettévágottságot.
Bár mi, akik a nyomvonalak menti kisvárosokban, falvakban és számtalan tanyán lakunk a mai napig semmilyen hivatalos tájékoztatást nem kaptunk, az elmúlt néhány hónapban rá kellett jöjjünk, hogy megint a fejünk felett döntöttek, és belegyezésünk nélkül drónokkal és egyéb műszerekkel a magánterületeinkre behatolva végzik az előkészítő munkákat.
Szeptemberben és októberben (bőven azután, hogy a döntéseket meghozták és sajnos a nyár folyamán kiemelt nemzeti beruházássá tették) voltak az első lakossági fórumok Szabadszálláson, Kerekegyházán, Lajosmizsén.
A legújabb és erővel véglegesnek szánt útvonal tönkreteszi Balázspusztát és lakóit, az országosan egyedülálló Kunpusztát és veszélyesen közel van, érinti Kerekegyháza északi részét. A kisvároshoz tartozó, igazán egyedi és különleges Kunpusztának a lakói, élővilága és pusztai temploma, ősi Árpád keresztjei is megmenekülne a brutális pusztulástól.
A helyi embereket képviselő egyesület és a Kerekegyházi Önkormányzat is jogi útra lépett.
Az azonnali jogvédelem iránti kérelem benyújtása 2022. 10. 17. napján történt. De sokkal jobb lenne, ha nem jogi úton kellene meggyőzni a döntéshozókat, hogy van jobb megoldás. Ha az embereket, a tájat, a természeti és kulturális értékeket nem vennénk figyelembe, akkor is a jelenlegi hatalmas kunkorokat leíró, mégis rengeteg értéken átmenő nyomvonalnak gazdasági, racionális értelemben is sokkal jobb, egyenesebb és sok milliárddal olcsóbb változata is lehetne.
Az M8-as jelenlegi tervezett nyomvonala a fenti szakaszon számos nemzeti, országos szinten védett természeti és kulturális értéket pusztító beruházás, katasztrofális mértékben rontja a természeti és kulturális értékeinket az amúgy is hátrányos helyzetű Bács-Kiskun megyében.
A Dunavecsei hídtól számos nyomvonalterv volt kelet felé az elmúlt kb. 15 évben. Mindegyik a kiskunsági pusztai tájképet, természeti és kulturális értékeket jelentős mértékben pusztító változat. Egyedül az lehetett volna elfogadható, ha a Dunaföldvárt Kecskeméttel összekötő 52-es úttal párhuzamosan, azt kiváltva (de meghagyva ingyenes és szükség esetén kisegítő útként) épülne meg az M8. Maga az 52-es is kettévág csodálatos nemzeti parki területeket, viszont így az 52-es es mellette az új M8-as felett több helyen készülhetett volna vadátjáró, megoldva a több évtizedes kettévágottságot.
Bár mi, akik a nyomvonalak menti kisvárosokban, falvakban és számtalan tanyán lakunk a mai napig semmilyen hivatalos tájékoztatást nem kaptunk, az elmúlt néhány hónapban rá kellett jöjjünk, hogy megint a fejünk felett döntöttek, és belegyezésünk nélkül drónokkal és egyéb műszerekkel a magánterületeinkre behatolva végzik az előkészítő munkákat.
Szeptemberben és októberben (bőven azután, hogy a döntéseket meghozták és sajnos a nyár folyamán kiemelt nemzeti beruházássá tették) voltak az első lakossági fórumok Szabadszálláson, Kerekegyházán, Lajosmizsén.
A legújabb és erővel véglegesnek szánt útvonal tönkreteszi Balázspusztát és lakóit, az országosan egyedülálló Kunpusztát és veszélyesen közel van, érinti Kerekegyháza északi részét. A kisvároshoz tartozó, igazán egyedi és különleges Kunpusztának a lakói, élővilága és pusztai temploma, ősi Árpád keresztjei is megmenekülne a brutális pusztulástól.
A helyi embereket képviselő egyesület és a Kerekegyházi Önkormányzat is jogi útra lépett.
Az azonnali jogvédelem iránti kérelem benyújtása 2022. 10. 17. napján történt. De sokkal jobb lenne, ha nem jogi úton kellene meggyőzni a döntéshozókat, hogy van jobb megoldás. Ha az embereket, a tájat, a természeti és kulturális értékeket nem vennénk figyelembe, akkor is a jelenlegi hatalmas kunkorokat leíró, mégis rengeteg értéken átmenő nyomvonalnak gazdasági, racionális értelemben is sokkal jobb, egyenesebb és sok milliárddal olcsóbb változata is lehetne.
Miért fontos?
Miért különleges Kunpuszta?
- egyedi pusztai tájkép;
- országosan egyedülálló pusztai református templom (falu, temető és kocsma nélkül);
- pusztai Árpád-keresztek;
- nagyon hosszú a védett és fokozottan védett fajok listája, ezek között számos országos, sőt Európa-szintű jeletőségű, sőt endemikus, vagyis sehol a világon másutt, csak itt a Kiskunságban található élőlény is van (orchideák, rákosi vipera, túzok, törpe sas, kerecsensólyom, parlagi sas, szalakóta, gyurgyalag, földikutya, stb.);
- országosan ismert biogazdaság (Rendek Ökogazdaság);
- különleges pusztai turisztikai vendéglátó helyek (Varga tanya, Kunsági major, Táltos tanya és a kifejezetten ökoturizmusra, madár- és természetfotózásra specializálódott Ecotours-Kondor-Ecolodge.
A fentieket és sok száz, a tanyasi életformát, gazdálkodást űző ember életét teszi tönkre a tervezett Nyugat- és Kelet-Európát összekötő legnagyobb teherforgalmú út.
Az előzetes biológiai felmérések csak szúrópróbaszerűek voltak, soha nem reprezentálják azt a tudást, amit mi, akik itt élünk napi szinten tudunk.
NEKÜNK NEM TÉRKÉP E TÁJ! Ha neked sem, kérlek támogasd a nyomvonal felülvizsgálatát és a fenti értékek megmentését!
- egyedi pusztai tájkép;
- országosan egyedülálló pusztai református templom (falu, temető és kocsma nélkül);
- pusztai Árpád-keresztek;
- nagyon hosszú a védett és fokozottan védett fajok listája, ezek között számos országos, sőt Európa-szintű jeletőségű, sőt endemikus, vagyis sehol a világon másutt, csak itt a Kiskunságban található élőlény is van (orchideák, rákosi vipera, túzok, törpe sas, kerecsensólyom, parlagi sas, szalakóta, gyurgyalag, földikutya, stb.);
- országosan ismert biogazdaság (Rendek Ökogazdaság);
- különleges pusztai turisztikai vendéglátó helyek (Varga tanya, Kunsági major, Táltos tanya és a kifejezetten ökoturizmusra, madár- és természetfotózásra specializálódott Ecotours-Kondor-Ecolodge.
A fentieket és sok száz, a tanyasi életformát, gazdálkodást űző ember életét teszi tönkre a tervezett Nyugat- és Kelet-Európát összekötő legnagyobb teherforgalmú út.
Az előzetes biológiai felmérések csak szúrópróbaszerűek voltak, soha nem reprezentálják azt a tudást, amit mi, akik itt élünk napi szinten tudunk.
NEKÜNK NEM TÉRKÉP E TÁJ! Ha neked sem, kérlek támogasd a nyomvonal felülvizsgálatát és a fenti értékek megmentését!